Vi ser dem i var och varannan hand, sportdrycker från olika märken som det diskuteras så mycket om. Vissa har utsetts som rent farliga och i vissa länder har de t.o.m. förbjudits. Vanligtvis är sportdrycker något som elitidrottare eller motionärer på hög nivå rekommenderas att konsumera men dessa drycker har numera blivit som en läsk bland vanligt folk. Hur effektiva är egentligen kosttillskott och sportdrycker och vem bör ta dem? Det ska vi fokusera mer på i denna artikel.

Att vara väl förberedd innan träning betyder också ett bättre resultat. Bra energi är en grundpelare för att du ska orka prestera mer och därför bör du välja din mat och tillskott med omsorg. Ha alltid med dig vatten under träningspasset och drick även mellan passen. Uttorkning kan annars lätt ske. Drick dock inte mängder av vatten. Minst 2 liter per dag ska kroppen ha och om man tränar, gärna lite mer. Man förlorar också mycket salter när man svettas och dessa behöver man få tillbaka. Därför kan Kelp-tabletter och magnesium vara några bra tillskott att ta. Det motverkar kramper. Dock bör man undvika brustabletter som i mångt och mycket innehåller socker. Magnesium finns i fast form och du kan också ta ett par teskedar MiviTotal om dagen. Det innehåller alla tänkbara ämnen som är viktiga för dig.

Protein – en viktig källa

När man har tränat hårt så är kroppen mindre motståndskraftig än tidigare. Detta gäller bara under en kort tid men då kan man behöva fylla på främst med protein för att bygga upp musklerna igen. Tänk på att energidrycker kan innehålla mycket koffein som kan förgifta dig om du får i dig för mycket av dem. Protein finns som bars och dryck och du bör äta mycket kött, fisk och ägg för att få i dig det via maten. Det bör du äta mer av oavsett vad du tränar och hur du gör det. Se bara till att inte leva på proteinbars och drycker och sedan slarva med resten av maten. Människan är skapt för föda, inte tillskott.

Ju hårdare träning desto mer behöver kroppen få tillbaka

Tyvärr överdriver många med att vräka i sig proteindrycker och bars efter medelmåttiga träningspass och då fyller man på med mer kalorier än man gjort av med. Energidrycker och proteinbars bör främst intas av folk som tränar hårt eller springer långlopp. Under ett maratonlopp är det bra att fylla på med energi under loppets gång. 42 km kan nästan ingen springa på helt tom mage och det är i så fall mycket farligt. Att äta för mycket före ett lopp är dock inget som man råder till. En full mage skapar problem och sinkar dig när du tränar. Däremot kan du överväga en massa extra tillskott om du bara kör en lång promenad och inte tränar för övrigt.

Ät varierat och nyttigt

Äter man mycket frukt och grönsaker samt protein och fibrer, är kostcirkeln relativt sluten. Då är kosttillskott något man tar om man verkligen behöver det. Att äta för mycket vitaminer kan också orsaka skada. Kosttillskott som efedrin eller synefrin, som är tänkt att vara prestationshöjande, har ingen bevislig effekt och kan göra mer skada än nytta. Ta därför kosttillskott med måtta och tänk mer på vad du äter och dricker istället.