Vi har redan skrivit lite om löpband men tänkte tillägna den här artikeln enbart åt dessa. Det kan nämligen vara lite klurigt att veta vilken typ av band man vill ha samt vilken typ man klarar av att använda. Vissa löpband verkar så svårhanterliga att man måste vara rena Einstein innan man reder ut hur displayen fungerar. Här ska vi reda ut begreppen och vad man ska titta efter när man investerar i ett löpband.

Bandet och ytan

Du bör fråga dig om du helst vill promenera eller springa på ditt löpband. Det har nämligen en betydelse när du väljer bredd på bandets yta. När man springer behöver man ta ut stegen mer och detta märks också på stegens bredd. Man måste även titta på steglängden, löpstilen och kroppsstorleken när man väljer löp-yta. Ju längre steglängd man tar desto längre bör löpbandet vara. Promenader fungerar däremot bra på kortare band och de är vanligtvis billigare. Prova alltid att springa på bandet först innan du köper det.

Motorn

Det är bra att veta hur ofta du kommer att använda ditt löpband. Detta är avgörande när du väljer motorn på bandet. Ett löpband med DC-motor kan användas upp till 3 timmar per dag och en AC-motor kan köra 4 timmar per dag. AC-motorer är till för maratonlöpare eller företag som gym och dylikt. AC betyder växelström och DC innebär likström. AC har därmed längre livslängd. För att göra det enklare kan man också titta på motorkapaciteten som mäts i Hk. När det står 2,5 Hk eller mer betyder det att motorn är stark och att bandet är stabilare. Du får en naturligare känsla med mindre skrammel och vibration.

Funktioner

Här är det mycket individuellt. Vissa nöjer sig bara med att bandet går igång medan andra vill se möjlighet till kaloriförbrukning, lutningsfunktion, fettförbränning, intervallträning samt ökning/sänkning av motståndet. Det finns löpband med mycket enkla displayer som man lätt förstår sig på och andra som man måste pilla lite på innan man får kläm på hur det ligger till. Många löpband har idag funktionen som gör att man kan designa sitt eget träningsprogram.

Lutningsfunktionen, d.v.s. förmågan att sänka och höja bandet, är en viktig aspekt som många löpare är ute efter vid ett köp. Utomhus finns ofta backar och trappor att springa uppför, men på ett löpband är det plant. Det är där lutningen kommer in i bilden. De flesta modeller har en lutning på max 15% och som regleras elektroniskt. Då kan man justera lutningen manuellt med hjälp av en knapp men man kan också ställa in ett träningsprogram där maskinen själv reglerar lutningen utifrån dina önskemål. Hastigheten är ett annat viktigt kapitel. För att få ut det maximala av sin träning bör ett löpband kunna komma upp i en hastighet på minst 20 km/h.

Säkerhet

Några tips är att aldrig någonsin hoppa av ett löpband i farten, speciellt när det går fort. Sätt igång att gå när bandet är uppe i 2 km/h och börja sedan springa. Sätt bandet på plant golv och rengör maskinen med jämna mellanrum. Undvik direkt solljus.