Även trender inom sport går upp och ned. För inte länge sedan var det lugnare sporter som yoga, pilates-träning och qigong som skulle utövas. Energins flöde och att komma i kontakt med sig själv var det mest väsentliga och kampen om att förlora så många kalorier som möjligt, fick maka på sig. Nu börjar den intensiva träningen komma tillbaka igen med cross fit, parcours och ultralöpning. Vi ska lista några trendiga sporter som klättrar uppåt just nu.

Parcours

Att använda staden som gym, är ett mer och mer förekommande fenomen. Numera finns s.k. parcours-parker så att utövarna inte ska störa andra stadsbor. Parcours är franska för “bana” eller “sträcka” och det innebär att man använder naturliga hinder för att ta sig vidare. Detta har även blivit mer populärt inom löpningen. Att bara springa på plan mark har blivit trist. Löpare springer numera i cross country som även finns inom cyklismen. Det innebär att man springer utanför spåren, över stock och sten och får på så sätt användning för alla musklerna i kroppen.

Cross fit

Intensiv uthållighetsträning där man ska lyfta däck, kasta rep, klättra, hoppa och använda varenda mjukdel i kroppen. Det är cross fit, det. Naturliga rörelser, helt enkelt. Anläggningarna poppar upp som svampar ur jorden och folk älskar det. Det är väldigt jobbigt att hålla på med cross fit även om det kanske ser lätt ut. Cross fit är en mer avancerad variant av cirkelträning som var stort på 90-talet. Man tränar i grupp och varvar rörelser om vartannat. Cross fit är ett vanligt val hos elitidrottare.

Ultralöpning

Att springa i timmar eller i vissa fall dagar, det är det som ultralöpning handlar om. Om detta är särskilt bra för kroppen kan diskuteras men det gäller att sporra kroppen och att fortsätta även om man är på gång att stupa. Om du har sett filmen Forest Gump, kan du nog föreställa dig vad ultralöpning är. Du sover och äter lite för att sedan fortsätta springa, springa och åter springa.

Multisport

Att utöva flera sporter i ett och samma lopp har blivit allt mer trendigt sedan triathlon. Multisporten kom till på 80-talet och har bara växt. Ofta handlar det om löpning och cykling, varvat med extremsporter som klättring, paddling eller inlinesåkning. Tävlingarna håller på från flera timmar till flera dagar.

Tabata

Intervallträning är något som har fått stor uppmärksamhet och det sägs vara extra effektivt för viktnedgång. Tabata är en form som innebär stenhård träning i 4 minuter. Du ska göra rörelser i 20 sekunder, vila i 20 sekunder och sedan återuppta träningen tills du har passerat 4 minuter. Vetenskapsmannen Michael Mosley gjorde för inte så länge sedan ett test som visade att tuff träning under kortare tid gav lika bra resultat som medelmåttig långlivad träning. Efter detta test har nya träningsformer skapats och tabata är ett av dem. En hård intervallträning, helt enkelt.

Högintensiv träning under kortare tid

Stentuff träning i 30 minuter istället för 90 minuter, är en variant man ser mer av på gymmen nuförtiden. Du ska träna, springa, cykla eller hoppa som en galning tills du är helt slut efter ca en halvtimme. Bara för dem som inte har så mycket tid över till träning.